Nowe studia magisterskie
BROWARNICTWO I SŁODOWNICTWO
Od semestru letniego 2019/2020 na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie uruchomiona zostanie rekrutacja na nowy kierunek studiów II stopnia na Wydziale Technologii Żywności – browarnictwo i słodownictwo. Jest to pierwszy w Polsce kierunek o takim profilu. Studia trwać będą 3 semestry (1,5 roku) i zakończą się obroną pracy dyplomowej i egzaminem magisterskim.
Kierunek będzie przygotowywać do pracy w browarach, słodowniach oraz zakładach przedsiębiorstwach obsługujących sektor browarniczy. Absolwenci będą specjalistami z zakresu oceny jakości surowców browarniczych, planowania i sterowania procesami warzelni, kontrolą procesów fermentacji i dojrzewania, a także oceny jakości produktów gotowych. Zakres programowy studiów obejmuje także wiedzę z zakresu kontroli wydajności, zachowania higieny produkcji, planowania doświadczeń technologicznych. Zakres nauczania na kierunku obejmuje m.in. następujące przedmioty:
Przedmioty kierunkowe
- technologia specjalizacyjna I – surowce browarnicze
- technologia specjalizacyjna II – innowacje technologiczne i techniczne warzelni
- technologia specjalizacyjna III – mikrobiologia w słodownictwie i browarnictwie
- elektyw kierunkowy - z zakresu wybranych zagadnień z enzymologii
- elektyw – z zakresu mikrobiologii w browarnictwie
elektyw – z zakresu praktycznych aspektów funkcjonowania browaru - elektyw – z zakresu chmielu i produktów chmielarskich
elektyw – z zakresu technik analizy piwa - elektyw – z zakresu różnorodności stylów piwnych i innowacyjnych surowców browarniczych
- nowe trendy w przetwórstwie i utrwalaniu żywności
- nutrigenomika
- opakowania, magazynowanie i transport żywności
Eksperci zewnętrzni
W ramach programu studiów zaplanowano dwa elektywy prowadzone przez ekspertów międzynarodowych:
- advanced sensory analysis of beer and brewing raw materials
- speciality beers – international perspective
Przedmioty podstawowe
język obcy, informatyka stosowana, statystyka stosowana, metody badań eksperymentalnych, doświadczalnictwo i statystyczna analiza danych
Przedmioty humanistyczne i społeczne
podstawy marketingu, zajęcia z zakresu kultury, sztuki i tradycji regionu, podstawy przedsiębiorczości
Zajęcia terenowe
W ramach programu studiów zaplanowane są dwa wyjazdy terenowe (2–3 dni). Umożliwią on zapoznanie studentów z realiami pracy w warunkach przemysłowych, problemami pojawiającymi się na poszczególnych działach zakładu (przetwórstwa chmielu i/lub słodowni i/lub browaru). Dużo uwagi poświęcone zostanie bieżącym sposobom rozwiązywania wspomnianych problemów oraz nowoczesnym systemom produkcyjnym.